Rom, dag 2


Redan innan vi åkte hade vi bestämt att vi skulle se vissa saker.
Så denna dag var Vatikanen + St Peterskyrkan vårt bestämda mål.
Långt som attans var det att gå!

Vi hann gå förbi en liten marknad där Jens fastnade.


Roma-fans som han är!


Vi gick förbi spanska trappan nu i dagtid


Smockat som vanligt!


Där borta är St Peterskyrkan


Överallt står sådana här knäppisar och vill ha pengar


När vi väl var framme höll jag på att svimma av den långa kön. Jag sa aldrig att vi står där.. men vi testade och kom faktiskt fram och in i kyrkan och det var det verkligen värt.


De här verkade ha gift sig!


Inne i kyrkan fanns massa vackert.
Vi valde att betala in oss för att gå upp i kupolen.


ca 550 trappsteg stod det och vi insåg efter 220 (man kunde även ta hiss de första 220) att det var en himla massa trappsteg.
Dessutom hade jag långbyxor för att dölja knäna och en tröja över axlarna. Gradantalet ute var väl sisådär 25+.
Jag svettades som en gris och gick och gick.


Så vackert där inne.
Och här trodde vi att vi var framme, men såklart fanns det en skitsmal trappa.. som var 100-tals steg till..
Vi gick och gick, så smalt och snett.
Men tillslut kom vi ända till toppen och VILKEN Utsikt!







Helt slut var vi efter denna tripp!
Så vi gick och åt en supergod pasta till lunch.


Jempas


Mmm!


Jens dröm=Cappucchino i en liten gränd

Påväg hem för en sovstund gick vi förbi Piazza Navona, ett underbart torg med massa restauranger, tavelförsäljare och världens godaste glass.


Det här stället gör sin egen Tartufo, en chokladglass med chokladbitar runt om hela, en gräddklick på och inuti ett körsbär.
Fy fan vad gott!


Ser inte mycket ut för världen, men gud så gött!


En till knäppis!

När vi sovit två timmar efter vår långa dag gick vi på en restaurang när hotellet=BIG mistake.
Mysig stämning, men maten inte alls bra.
Vinet var däremot ok!


Mina fina Jensis!




Kvällens räddning, starksprit!

HejochHå för dag två!


Min första praktikdag har varit jättebra!
Stället är perfekt!

Postat av: mamma gudrun

Nää, nu måste jag åka till Rom!

Hej svejs

2010-10-12 @ 06:13:36
Postat av: Elin

Världens längsta inlägg! Men roligt. Jag vill också dricka kaffe i en gränd, fast espresso tror jag.

2010-10-13 @ 14:48:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback