Tillbaka i Havanna!


Vi ar nu tillbaka i Havanna igen pa Capitolium. Vi akte hit i lordags fran Varadero, ca 14 mil. Med en jattefin och frasch buss som turister far aka med. Viazul heter bussbolaget! Det kostade oss endast 60 kr var. Var trip till Cienefuegos, Trinidad och Santa Clara som vi gjorde var med ett bolag som heter Cubanacan som ocksa ar for turister. Det var en guidad tur som startade pa torsdagsmorgonen kl. 8.30 fran Varadero mot Cienefuegos dar vi stannade till en stund. Sen akte vi vidare till Trinidad och at lunch i skogen, dar deras specialare var fisk. Mycket gott! Vi stannade ocksa till inne i sjalva city av Trinidad. Mycket, mycket lugnare an Havanna, men valdigt vackert pa sitt satt! Vi drack lite ol och dricka, lyssnade pa musik och at nagon glass. Darefter akte vi hur hogt upp som helst upp for en massa kullar och hoga backar, dar minibussen fick kora pa ettan.. jag var radd ibland. Och inte nog med det.. vi var ju inte ensam pa bussen. Forutom krak-tjejen och henns kille (de var fran England) ett aldre kanadensiskt par, dar gubben Dave skamtade och skrattade he;a tiden. Han var dessutom doless pa sin fru, for hon var ju en valdigt fin dam, som viftade med sina vatservetter hela tiden. Ett par i 50-ars aldern fran Wales, mycket trevliga, ett par fran Frankrike som inte kunde ett ord engelska(vi fattar inte hur de klarade sig har) och en blast mamma med en unge fran England.. Sa allting blev ju valdigt roligt for det var aldrig tyst pa bussen. Vi hamnade ju iaf pa ett finare hotell uppe i bergen. Det var dar vi skrev ifran forra gangen. All inclusive var det dar.. slappt och skont. Vi sov som stockar den natten. Dagen efter, fredag morgon alltsa, akte vi med gamla ryska militar trucker som blivit kvarlamnade. Hur haftigt som helst! Annu hogre upp i regnskogen. Efter 45 min skumpande, guppande och javligt ont i bade rov och rygg borjade var vandring. Och det hade jag och Jens sett fram emot och se nar den fina damen skulle ga.. Vi skulle ga i minst 2 timmar.. Vi fick se allt ifran kaffebonor, odlor, kungspalm, mango- och banantrad och ett underbart vackert vattenfall med naturliga pooler. Nar vi var vi vattenfallet fick vi valja om vi ville ga den vanliga stigen eller vattnets vag. Var guid var en blandning mellan Tarzan och Steve Irwin. Jens hangde pa guiden, kanadens gubben Dave och en massa andra. Jag fick offra mig att ga den vanliga stigen, for nagon var ju tvungen att bara vaskan.. men lite glad var jag for det. Jag vet inte om jag klarat av att ga vattnets vag. Helt otroligt var det och se nar de kom ner fran floden/backen iaf. Pa vissa stallen mottes var stig och deras vag, sa vi kunde knappa kort och filma :) Ibland kom de ut som Rambos allihopa med en massa blad runt huvudet... I slutet av vandringen vantade lunch. Dera specialare var kyckling, ocksa jattegott! Sen akte vi truckarna igen och motte upp var lilla minibuss. Pa vagen hem stannade vi i Santa Clara for att kolla in en Cigarrfabrik och Che Guevaras grav. HAFTIGT! Ater igen i Varadero pa kvallen var vi runt 20 och da gick vi och bokade bussbiljetterna hit till Havanna. Allting ar helt otroligt. Vi fattar inte att vi ar har. Vi bor nu pa ett Casa Particular (hemma hos Kubaner), fast det ar som ett hotell, vi har eget rum med egen toa och allt. Men mycket billigare an hotell. Utanfor pa gatan ar det mycket fattiga kubaner som bor. En massa barn som skriker Hola efter oss. De har fatt nagra blackpennor.. det blir de jatteglada over! Ofta luktar det sopor och snusk och med min kansliga nasa sa blir det att jag far halla andan ofta! Hehe! Vi ater ute varje dag och det kostar oss nastan ingenting.. Vi koper vatten mest hela tiden for vi svettas bara av att ga sakta. Idag har vi spenderat mycket tid pa de stora gatorna, dar affarerna finns. Vi har handlat en hel del grejer och jag ar mest glad over ett par nya roda lackskor. :) Snart ska vi ga hem och vila en stund for och sen ga ut och ata igen.. Pa onsdag aker vi hem. Sa vi tror vi ska bo pa hotell sista natten, sa vi kan bestalla Taxi darifran. Enkelt sa! I forrgar nar det var Sverige-matchen gick vi pa ett av de storsta hotellen har i Havanna och bestallde in varldens hamburgartallrik. Det var det godaste jag atit under denna resa. Vi satt i stora mjuka fotoljer och bara njot. Storbilds TV var det ocksa. Ni kan tanka er vad Jens var nojd! Erik: Har skickat ett mail till dig ang. Coca Cola burkar.. finns ju inga riktiga har.. men du far en kubansk! Mamma: Vilka otroligt fina kort du har lagt in fran Sthlm och Eriks student. Jag har iaf varldens finaste bror! :) Saknar er! Nu sager jag hejda har ifran Kuba. For det ar sista gangen jag kommer skriva! Men vi ses snart dar hemma. Ska bli skont och komma hem och ata mycket god mat. HEJDA fran ett alltid soligt Havanna och nojda Jens och Karro

Postat av: Anonym

Hoppas du har de kul :)

2008-06-16 @ 22:13:24
URL: http://blooondiiie.blogg.se/
Postat av: Anonym

hej hej!

allt bra`?

har 2 st tävlingar. hoppas du vill delta.

kram emma

www.enlitentax.blogg.se

2008-06-16 @ 22:14:40
Postat av: Anna

Hej älskade vän!! Ni verkar ha en superbra semester:-D Hoppas vi ses nåt snart. Kram Kram

2008-06-17 @ 23:09:33
URL: http://sambomammastudent.blogg.se/
Postat av: Elin

Haha, har du hört talas om styckeindelning? Jag läste allt ändå och det låter underbart! Ska bli så kul att höra om allt när du kommer tillbaka. Kram kram!

2008-06-18 @ 07:25:59
URL: http://enpiggelin.bloggspace.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback