Citronpaj


Jag har nyss bakat en citronpaj som jag ska bjuda Majvor och Gunnar på.. de knackar nog snart på dörren!
Receptet kommer ifrån recepten.se och jag vet att den är ljuvlig! Mums!
Try it!

Citronpaj med lime

Citronpaj med lime

Klocka Tid: 1 ½ timme, varav 30 min arbetsinsats

Muffins 10 bitar

Du behöver:


Pajskal:

  • 3 dl vetemjöl
  • 2 msk socker
  • 125 g smör eller margarin
  • 1 äggula eller 2-3 msk vatten

Fyllning:

  • 3 ägg
  • 2 dl socker
  • 2 msk vetemjöl
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 lime
  • 1 citron

Garnering:

  • 1 lime
  • florsocker

Servering:

  • 3 dl vispgrädde

Gör så här:

Gör pajskalet. Låt smöret/margarinet bli rumsvarmt. Rör ihop smör/margarin, socker och mjöl till en grynig massa, gärna med elvisp. Tillsätt äggulan eller vattnet och arbeta ihop till en deg.

Tryck ut degen i en pajform ca 24 cm i diameter. Ställ in i kylen ca 30 minuter.


Gör fyllningen: Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner vetemjöl, vaniljsocker och vispgrädde. Riv skalet på lime och citron och pressa ur saften. Tillsätt saft och skal till smeten och rör till en jämn smet. Häll smeten i pajskalet. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 30 minuter.


Låt pajen svalna. Sikta över florsocker och skiva lime och garnera med.


Servera pajen lite ljummen eller kall med vispad grädde.

Servera citronpaj med lime


Postat av: Gudrun

Önskar jag var hos dej och fick smaka! Kramis/mamma

2008-04-20 @ 15:00:43
Postat av: A

Den ser supergod ut. Jag vill också smaka:-D

2008-04-21 @ 00:24:09
URL: http://sambomammastudent.blogg.se
Postat av: Marie

Mums! :)

2008-04-21 @ 17:11:04
URL: http://GossipByMarie.blogg.se
Postat av: wedin

Åhhhhh va god den ser ut!!!!!!
Håller med Joanna om att du är våran lilla husmor!! ;) haha...
PÖSS

2008-04-22 @ 07:14:37
URL: http://attlevasomjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback