Älgjakt


Jag ska bli älgjägare någon gång i framtiden tror jag. Det är ju riktigt spännande.
I fredags fick jag ledigt och Jens hade jobbat natt, men fick bara sova fram till halv 12. Så vi kunde åkte hem tidigt till Rossön. Vi plockade upp Kajsa och Agge i Ström så de slapp vänta på bussen. 
När vi kom hem tog det lång tid innan mamma kom hem, hon var och jagade och pappa visste inte alls vad vi skulle hitta på för mat, så då kom jag på att vi kunde ju göra makaronipop (en specialare från Momma).


  
Blev inte lika god som jag tyckte när jag var liten, men helt okej!

På kvällen myste vi och gick och la oss tidigt, för nästa dag, då ni!

Jag vaknade prick 4 av att mamma och hundarna levde om, så jag trippade ner och gosade med hundarna och åt goda tunnbrödmackor och gjorde matsäck och varm choklad + en massa annat gott till mig och Jens. Vi hade bestämt oss för att följa med pappa på älgjakt!
Jens var otroligt duktig och kliva upp, det måste han få beröm för.
Vi hamnade på ett bra pass, där vi såg långt åt olika håll.
Men det var synd att det blåste så mycket, jag frös litegrann.. så jag och Jens satt oss bakom en sten och jag nära Jens som var varm!

        

Pappa stod och spanade och tyckte vi var duktiga som var så tysta.. och sen tände han upp en brasa som vi fick värma oss vid.

  

Den vackra utsikten

Vi satt i lite mer än två timmar innan de avbröt och ingenting hade hänt.. Vi åkte iväg på ett ställe och grillade korv och jag och Jens bestämde oss för att åka hem och sova lite, vi var så trötta + att Jens behövde åka på Ica för sin snus skull..
Efter ett besök på Ica åkte vi hem och sov.. i över två timmar och jag väcks av att telefonen ringer.. jag orkade inte kliva upp och det ringde såå många signaler, men tillslut tystnade det. Och jag sa till Jens, det var säkert pappa! Och vipps så ringde min mobil och det var pappa.. och han berättade att han skjutit en älg.... Va faaan, tänkte vi, varför åkte vi hem för?!
Vi skyndade och klädde på oss och tog med oss Kajsa och for iväg till pappa.

Där stod han helt ensam med ett stort flin och en älg på backen och en hund från ett annat jaktlag.
 
image403
Min kära pappa

          

Efter ett tag kom jaktledaren Dan och hjälpte pappa och ta ut inälverna..
Och det är nu alla känsliga tittare varnas..

        

Min fina syster Kajsa var ju också med!

  

Så i slutändan blev det ändå rätt spännande.. men vi missade ju själva skjutningen..
Älgen skjutsades hem och blev upphängd.
Mamma kom hem och gjorde tacos, medans pappa, Jens och jag var ute med hundarna.
Sen skjutsade jag Kajsa till Backe, med mamma och pappas nya bil, brumbrum.. fort gick det!
Och resten av kvällen myste vi och gick och la oss ännu tidigare än vanligt.
Här är hundarna efter våran promenad i skogen, helt slut!

image414
Älsklingarna Tassa & Viva


Igår var det tänkt att vi kanske skulle följa med pappa en sväng, men vi bestämde oss för att sova istället eller jag vaknade tidigt och sydde upp en massa byxor, lagade en dragkedja, hämtade Kajsa i Backe och handlade. Och tro ni inte på fan att pappas jaktlag kommer hem med en älg som pappa skjutit. Jag och Jens hade riktigt otur.
Den här gången var det en kviga.

     

Mamma kom hem med en massa kött, för hennes lag hade haft delning den dagen. Så jag hjälpte till lite.

  

Jens fick sätta ihop malmaskinen som vi sen malde köttfärs i.

        

Efter vi avslutat allt som har med kött och göra åkte pappa, mamma och jag ut i skogen med voffsingarna.
Man ser på de att de tycker det är hur kul som helst och världens lyckligaste, när de får springa runt och lukta och snusa på allt möjligt.
Pappa han går så fort att jag och mamma knappt hinner med.

          

Vi gick och gick tills vi kom till en stuga, där det inte varit någon på väldigt länge.. kan man se på myggen i fönstret!

           

Sen blev det raka vägen hem och äta det nyskurna köttet. Eller mamma gjorde jättegod skav med kantarellsås och pärer i ugn.


En underbar helg hemma hos mamsen och papsen!
Tack för allting och allt kött vi fick!


Idag har jag varit iväg en sväng och jobbat. Och snart ska Johanna komma och hälsa på. Kanske sista gången på länge jag får se henne, hon ska kanske börja jobba i Norge på onsdag.


Hejdå

Postat av: Elin

Haha, fy vad äckligt! Men inälvor och allt, bläää!
Men det såg ut som ni hade kul iaf, vi ses snart på jobbet. kram!

2007-09-17 @ 22:26:22
URL: http://elinsundin.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback