Perioral dermatit


Innan jag åkte till Kph gick jag till en hudterapeut och fick ansiktsbehandling som var ljuvlig.
Men tyvärr också följde det med diagnosen Perioral dermatit.
Har fått den diagnosen en gång tidigare för något år sedan och fick då en stark antibiotika-kur som tog bort skiten.
Men nu tyckte inte hudterapeuten jag skulle ta det eftersom man inte ska vistas så mycket ute i solen...
Så nu får jag stå ut med att jag ser ut som ett freak runt munnen och ögat.
Köpte mig även dyra krämer som ska bygga upp skyddsbarriären i huden.
Har blivit lite bättre, men det går så sakta.
Vad är då detta?!
Jo, det drabbar kvinnor mellan 20-30 år.
Symtomen börjar i form av rodnade fläckar som sedan utvecklas till små knottror och små varblåsor i porerna som är utbredd kring munnen och når upp till kinderna och ned på hakan.
Orsak är bland annat för stark sol, för mycket sminkprodukter, använding av kortison men också ibland okänd orsak.
Behandling är som sagt Tetracyklinkapslar som bland annat används till akne, men är väldigt starkt.

Jag har märkt av rodnade fläckar ett tag och varit dum som fan att använda kortison (blivit bättre med det) men nu så förra veckan blossade det upp rejält, troligtvis då i kombinationen av kortisonsalvan och för mycket vistelse i sol...
Inge kul att det drabbar ansiktet, det kunde väl ha satt sig i röven istället. Den visar jag inte så ofta.



Postat av: Moster

Nääää, inte i röven!!! Du skulle gå så konstigt då!!!!

Stackars dej för att du har såna dära ilskna saker på dej. Tur det finns medikamenter.

tycker Moster.

2011-06-24 @ 07:45:42
Postat av: Anonym

Här är min blogg om hur det är att leva med Peroral Dermatit!

Hoppas den kan göra någon nytta! Kram

perioraldermatit.blogg.se

2011-09-05 @ 21:49:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback