Det godaste jag ätit på länge


Gör det här snarast, det var hur gott som helst!

Ugnsbakad lax med kryddigt täcke
4 portioner

700 g laxfilé med skinn
½ citron
salt och peppar
4 salladslökar
1 röd chilifrukt
2 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 msk riven färsk ingefära
2½ dl grädde

Utförande:

Sätt ugnen på 220°.
Skär laxen i 4 bitar och lägg dem i en smort ugnssäker form.
Pressa citron över laxbitarna och krydda dem med salt och peppar. Strimla salladslöken.
Dela chilin på längden och skrapa bort kärnorna. Hacka den fint och krossa vitlöken.
Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs löken, chilin, vitlöken och ingefäran ett par minuter tills det mjuknar men utan att det får färg. Fördela röran på laxbitarna och häll grädde runtom.
Sätt in formen i ugnen i 10-12 min beroende på hur tjocka laxbiten är.
Servera laxen ur formen med råris eller kokta grönsaker.

Jag åt det här igår och jag säger bara MUMS!


Postat av: Kungsa

Va´ gott det där låter. Jag är lite försiktig med chili, egentligen är det så att jag aldrig använt det!!!

Du, det är viktigt att ha färg som stimulerar så måla om kvickt när du känner så.

Jag mår jättebra sedan min lägenhet äntligen blev ommålad från stygg-gult till champinjonfärg.

Kram från Moster.

2008-11-20 @ 15:49:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback