Utflykt


Redan på torsdagseftermiddagen packade jag en påse med lite grejer för en natt i Strandstugan och en tripp på fredagen!


Mamma, Moster och jag på auktion på Hempan i Ström. Mycket folk som ville ha grejer!


Mostern och Mamma pratar om vad de ska handla... och lite grejer blev det ju!

I stugan sov jag som en stock!
Det är så mysigt där, jag hade gärna stannat längre men vi hade inte mer tid denna gång...


Pappa och jag nyvaken i sovstugan


Att man inte ens får vara ifred på dass...


Här har resan börjat påväg mot Gäddede/Jorm/Stora Blåsjön

Jag sov nästan hela vägen men när jag vaknade var det vackert!



Detta var vår slutstation på dagens tripp...


Väl framme fikade vi lite..


Och vi fick varsin älgstämpel!


Mamma med alla älg-grejer

Sen var det dags och besöka älgarna men vi fick då veta att Helga och Herbert fått en liten älgkalv bara någon dag innan, så både mamma-älg och kalven låg en bit upp i skogen och ville vara ifred.
Men Herbert fanns ju tillgänglig så det var ju tur!

Och här kommer han!

Lite smal och långa ben, men vilken snygging!


Lite foder fick han och bananer och morötter så vi kunde klappa!


Pappa kände på hornen...


Mamma också!


Herbet och Mamma!

Vi fick veta att under sommaren är älgarna jättefeta i pälsen. Något som vi aldrig känt förut eftersom vi bara tagit på dö-älgar på hösten!


Helst runt öronen var det jätteflottigt!


Mysig kille, nästan så han kunde ha fått följt med hem!

När vi ändå var i närheten av Ankarede passade vi på att titta där.
Vid olika högtider som midsommar, bröllop och begravningar brukar samerna samlas där.


Deras egna söta lilla kyrka


Och här antar jag att de brukar bo under högtiderna!


Dagens sista bild! Pappa och Mamma vid någon bro!

Hela vägen hem till Ström sov jag. Väldigt skön semestertripp!
Jag har tur som är även ledig idag och imorgon!
Ikväll tänkte vi passa på att baka pizza i bagarstugan, mums fillibabba!

Pår torsdagskvällen fick jag kika inne i mamma och pappas nya hus! Det var så fint och kommer bli skitbra!
Nu längtar jag lite tills de får flytta in!

Postat av: Josse

Åjj, vart ska de flytta? Hade jag ingen aning om! Spännande!:)

2009-07-18 @ 08:56:45
URL: http://lawyerbitch.blogg.se/
Postat av: Marie

Söta älgar med lurviga horn! Som Hälge ;) Krya på dig med förkylning, röst och ögon! Kram

2009-07-18 @ 09:49:43
URL: http://gossipbymarie.blogg.se/
Postat av: elinkusin

Löste du något på auktionen?

2009-07-22 @ 14:41:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback